Ekologiczna uprawa OrkiszuEkologiczna uprawa ostropestuPrzepisy z mąki orkiszowej

Inianka


W tej kategorii:


Uprawiamy odmianę jarą  wysiewaną w kwietniu  na powierzchni 1 ha.

Plonem są bardzo drobne ziarenka wielkości  1 mm   o złocistym kolorze z których możemy wytłoczyć świeży olej.

Lnianka w czerwcu

lnianka1.jpg
Lnianka tuż przed zbiorem
w okrągłej łupinie znajduje się kilka ziaren

lnianka2.jpg

Lnianka (lnicznik siewny, rydz) została wyodrębniona na Bliskim Wschodzie przed 2 000 lat z lnu włóknistego, jest rośliną jednoroczną lub ozimą. Jej nasiona zawierają od 25 do 40% oleju tłustego, posiadają wybitnie prozdrowotne właściwości, podnoszą odporność na choroby. Można spożywać surowe nasiona lnianki popijając wodą, posypać obficie kanapkę z miodem bądź w postaci oleju.

Olej z lnianki (rydzowy) jest szczególnym olejem roślinnym, gdyż zawiera nawet 45% kwasów omega-3.

W oleju tłoczonym na zimno ponad 50% zawartości stanowią kwasy tłuszczowe wielonienasycone: kwas alfa-linolenowy C18:3 (omega-3 35-45%), kwas linolowy C18:2 (omega-6 15-20%); kwas erukowy 1-3%; zawiera również tokoferole (110 mg/100 g). Olej ten jest odporny na jełczenie z powodu dużej zawartości związków fenolowych i tokoferoli.

Dawkowanie:

Dawka lecznicza 5-10 g 2 razy dziennie, najlepiej na czczo.

Zastosowanie:

Przyspiesza gojenie ran, odleżyn, oparzeń i owrzodzeń. Znosi objawy atopowego zapalenia skóry, wypryski
i dermatozy. Pobudza wydzielanie żółci. Działa ochronie na wątrobę, serce, naczynia krwionośne, trzustkę, jelita i nerki. Opóźnia procesy starzenia tkanek. Normalizuje poziom lipidów, cukru i cholesterolu we krwi. Łagodzi objawy artretyzmu i reumatyzmu oraz alergii. Jego właściwości przeciwzapalne i pielęgnacyjne są wyraźne i niezaprzeczalne.

Olej rydzowy posiada bardzo korzystny dla naszego zdrowia skład kwasów tłuszczowych. Zawiera ok. 10 % kwasów tłuszczowych nasyconych, natomiast pozostałe 90% to kwasy tłuszczowe nienasycone (jednonienasycone 36%, a wielonienasycone 54%). Taka kompozycja sprawia, że olej ten może skutecznie obniżać poziom złego cholesterolu, zapobiegając chorobom serca i układu krążenia. Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonymi w Instytucie Żywności i Żywienia, u pacjentów którzy przez 2 tygodnie otrzymywali olej rydzowy, poziom złego cholesterolu obniżył się aż o 12%.

Olej rydzowy może się także pochwalić wysoką zawartością antyutleniaczy (np. witaminy E),  pozytywnie wpływa na wygląd skóry i chętnie wykorzystywany jest w kosmetyce. Pomimo wysokiej zawartości prozdrowotnych kwasów tłuszczowych, które szybko się utleniają i jełczeją, olej ten może być przechowywany w szczelnym opakowaniu nawet do 6 miesięcy. Zawdzięcza to naturalnie występującym w nim przeciwutleniaczom. Olej z lnianki nadaje się wyłącznie do stosowania na zimno, a więc do wszelkiego rodzaju sałatek. Ze względu na swój specyficzny smak, doskonale komponuje się z potrawami uwzględniającymi cebulę, czosnek lub orzechy. Olej ten nie nadaje się do podgrzewania, gdyż traci wtedy swoje walory zdrowotne.